Muzyczna ciekawość świata
Nasze warsztaty mają na celu zainteresowanie dzieci muzyką klasyczną i rozrywkową.
Uczestników zajęć zapoznajemy ze światem instrumentów, historią muzyki,
najsłynniejszymi kompozytorami oraz z podstawowymi pojęciami muzycznymi.
Robimy to poprzez wspólne, dostosowane do wieku działanie, zadawanie pytań, zabawę, ruch na równi z samym słuchaniem.
Pokazujemy różnice i bogactwo wyrazowe muzyki, zachęcamy do rozwoju w tym kierunku.
W roku 2016/2017 warsztaty realizowane są:
w Szkole Podstawowej Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II w Warszawie
oraz w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 14 w Warszawie
TEMATY REALIZOWANYCH ZAJĘĆ
(lista będzie aktualizowana):
SPOTKANIE 1
„Nie zawsze skrzypce grają pierwsze skrzypce –
głos solowy i akompaniament”
Znajomość z muzyką rozpoczynamy od dokładnego poznania instrumentów i roli, jaką odgrywają w kwartecie smyczkowym. Na skonstruowanych przez nas pomocach dzieci odkrywają, od czego zależy wysokość dźwięku. Poprzez odpowiednio dobrane utwory pokazujemy, czym różni się głos solowy od akompaniamentu.
Muzyka tak, jak ludzkie ciało ma swoją budowę: muzyczną głowę, tułów, ręce i nogi. Poznajemy, czym są melodia, harmonia, rytm i tempo, za co są odpowiedzialne, jak je stworzyć i zmieniać. Samodzielnie ułożony rytm czy melodia zostaną wykonane przez wybraną osobę z kwartetu.
Wybierzemy się w podróż w czasie. Przeniesiemy się do epoki Baroku, aby dowiedzieć się, jak ludzie wtedy tworzyli, ubierali się, jaką muzykę pisali, na jakich instrumentach grali. Słuchając 300- letnich utworów, zrobimy plakat o muzyce Baroku wzbogacony o zdjęcia kompozytorów, instrumentów, strojów, obrazów i rzeźb z tamtych czasów.
Tym razem zamiast cofnąć się w czasie, ściągniemy do naszych czasów Klasyków Wiedeńskich, czyli J. Haydna, W.A. Mozarta i L. van Beethovena. Podczas przeprowadzanych z nimi wywiadów dowiemy się, jacy byli, co lubili robić, jakie utwory pisali, a także poznamy wiele ciekawostek z ich życia prywatnego. Posłuchamy także ich utworów.
Romantyzm to rozkwit „sztuki dla sztuki”. Od tej epoki artyści tworzą z potrzeby serca, weny twórczej, a nie na zamówienie. My także staniemy się artystami: malarzami i aktorami, by przedstawić uczucia i emocje wywołane dwoma niezwykle ekspresyjnymi utworami…
W zabawny sposób wprowadzamy pojęcia dotyczące muzyki, które w większości są w języku włoskim. Ilustracje muzyczne oraz tworzenie prac plastycznych pomogą zachować w pamięci pojęcia, takie jak: forte, piano, staccato, legato, presto czy adagio.