Nasze warsztaty mają na celu zainteresowanie dzieci muzyką klasyczną i rozrywkową.
Uczestników zajęć zapoznajemy ze światem instrumentów, historią muzyki,
najsłynniejszymi kompozytorami oraz z podstawowymi pojęciami muzycznymi.
Robimy to poprzez wspólne, dostosowane do wieku działanie, zadawanie pytań, zabawę, ruch na równi z samym słuchaniem.
Pokazujemy różnice i bogactwo wyrazowe muzyki, zachęcamy do rozwoju w tym kierunku.
Warsztaty realizowane były m.in. w:
Szkole Podstawowej Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II w Warszawie
Przedszkolu Montessori Artystyczny Kącik
Przedszkolu Montessori Słonecznik
Bielańskim Ośrodku Kultury BOK
Centrum Kultury Łomianki
Bibliotece Publicznej w Broku
Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 14 w Warszawie
Przykładowe tematy realizowanych zajęć:
Spotkanie 1
„Nie zawsze skrzypce grają pierwsze skrzypce
‒ głos solowy i akompaniament”
Znajomość z muzyką rozpoczynamy od dokładnego poznania instrumentów i roli, jaką odgrywają w kwartecie smyczkowym. Na skonstruowanych przez nas pomocach dzieci odkrywają, od czego zależy wysokość dźwięku. Poprzez odpowiednio dobrane utwory pokazujemy, czym różni się głos solowy od akompaniamentu.
Spotkanie 2
„Anatomia Muzyki
‒ melodia, harmonia, rytm, tempo”
Muzyka tak, jak ludzkie ciało ma swoją budowę: muzyczną głowę, tułów, ręce i nogi. Poznajemy, czym są melodia, harmonia, rytm i tempo, za co są odpowiedzialne, jak je stworzyć i zmieniać. Samodzielnie ułożony rytm czy melodia zostaną wykonane przez wybraną osobę z kwartetu.
Spotkanie 3
Dźwiękowy Wehikuł Czasu
‒ krótka historia muzyki: Barok
Wybierzemy się w podróż w czasie. Przeniesiemy się do epoki Baroku, aby dowiedzieć się, jak ludzie wtedy tworzyli, ubierali się, jaką muzykę pisali, na jakich instrumentach grali. Słuchając 300- letnich utworów, zrobimy plakat o muzyce Baroku wzbogacony o zdjęcia kompozytorów, instrumentów, strojów, obrazów i rzeźb z tamtych czasów.
Spotkanie 4
„Dźwiękowy Wehikuł Czasu
‒ krótka historia muzyki: Klasycyzm”
Tym razem zamiast cofnąć się w czasie, ściągniemy do naszych czasów Klasyków Wiedeńskich, czyli J. Haydna, W.A. Mozarta i L. van Beethovena. Podczas przeprowadzanych z nimi wywiadów dowiemy się, jacy byli, co lubili robić, jakie utwory pisali, a także poznamy wiele ciekawostek z ich życia prywatnego. Posłuchamy także ich utworów.
Spotkanie 5
„Dźwiękowy Wehikuł Czasu
‒ krótka historia muzyki: Romantyzm”
Romantyzm to rozkwit „sztuki dla sztuki”. Od tej epoki artyści tworzą z potrzeby serca, weny twórczej, a nie na zamówienie. My także staniemy się artystami: malarzami i aktorami, by przedstawić uczucia i emocje wywołane dwoma niezwykle ekspresyjnymi utworami…
Spotkanie 6
„Włoszczyzna na widelcu
‒ podstawowe pojęcia muzyczne”
W zabawny sposób wprowadzamy pojęcia dotyczące muzyki, które w większości są w języku włoskim. Ilustracje muzyczne oraz tworzenie prac plastycznych pomogą zachować w pamięci pojęcia, takie jak: forte, piano, staccato, legato, presto czy adagio.